Varför vill en vuxen kvinna ha ett barn som modeinspiration? @ 15:13:13, 2011-08-07 i "Allmänt"



Den vanliga diskussionen kring barnmodeller brukar vara hur det känns att spy lite i sin egen mun utav avsmak när man ser hur barnen ser ut på skönhetstävlingarna i USA. Uppmålade små dockor i utmanande kläder, höga skor och smink så avancerat att Lady Gaga ser naturlig ut. Detta är något vi aldrig accepterat och debatten är alltid igång om hur detta kan få ske. Tills nu, helt plötsligt verkar modevärlden, som ändå har en stor makt i världen, ha accepterat detta,  och till och med utnyttja detta.

Det kanske absolut vidrigaste jag sett är bilderna på den franska barnmodellen Thylane Loubry Blondeau i Vogue Paris. Hur tänkte dem här? Detta är ett barn på tio år i otroligt utmanande poser, med urringningar ner till naveln och smink som inte borde ha kommit i närheten av hennes ansikte på många, många år. När jag var tio år var mammas smink något som man lekte med i smyg men det viktigaste var att ha kläder som var bekväma för att kunna leka på skolgården på lunchrasten, "kläder-efter-väder". Jag anser att detta barn blir så otroligt utnyttjad, för ett barn sätter sig inte naturligt i sådana poser och försöker se sexig ut, utan en vuxen människa som borde veta bättre har bett detta barn att sitta så, öppna munnen så, koncentrera blicken så och se ut så. Vem är det som gjort detta och varför har inte denna person blivit anklagad för pedofili och för att ta iväg ett barns barndom?

Till denna diskussion tycker jag att det ska tilläggas att många utav de stora märkenas modeller vi ser idag är ungefär 10 år yngre än vad märkets målgrupp är. Marc by Marc Jacobs höstkampanj i år frontas utav söta Elle Fanning, 13 år gammal barnskådis som just nu spelar i filmen Super 8 (lilla syster till Dakota Fanning, 17 år). Miu Mius höstkampanj frontas i år utav Hailee Steinfeld, 14 år gammal och slog igenom förra året i filmen True grit, som hon fick en Oscarsnominering för. Dessa två märken har en yngre målgrupp än vad deras huvudlinjer har, men de riktar sig inte till barn och unga tonåringar och jag kan inte förstå hur man kan välja dessa modeller. Ska vi, som vuxna människor, se dessa kampanjer och tänka "precis så vill jag se ut i höst!"? Vi kan ju inte det, för det är barn utklädda i vuxenkläder för att locka vuxna människor till att konsumera. Jag förstår inte poängen med det hela för jag hade blivit så mycket mer inspirerad till köp om de använt en modell i min egen ålder, och 13 åringar köper helt enkelt inte sina egna kläder och verkligen inte så dyra kläder!

Dessa tre barn är inte de enda, utan det finns många, många fler. Helt plötsligt känns Chloé Schutermans "jag andas fashion!"-grej så otroligt gullig och naiv. Chloé Schuterman älskar mode på ett sett som verkar provocera, men Chloé gör endast reklamkampanjer för märkens barnlinjer tex för H&M och Cubus, och hennes mamma verkar ha en otroligt bra koll på hennes bloggande och vad hon ställer upp på. Men då undrar jag, vart är den franska modellens mamma?

Jag tycker att detta är en debatt som behövs tas upp mer! Kanske har modevärlden fått för sig att detta är OK för att omvärlden inte reagerat tillräckligt? Visst att man vill provocera och väcka uppmärksamhet, men inte på ett barns bekostnad väl? Detta är mina åsikter, var gärna med och diskutera här bland kommentarerna och ta gärna upp detta på era bloggar också!
Kommentarer
Postat av: Lisa

Tycker att det är jättebra att du tar upp detta, för jag såg bilderna på 10åringen på en blogg där det stog : Underbart och snyggt.. typ.



Kände helt ärligt att man måste vara tokig som skriver det, det är verkligen vidrigt.

Mina åsikter om detta är allt för långt att skriva, men jag håller verkligen MED DIG!

2011-08-07 @ 15:56:43
Postat av: hanka

Grymt skrivet! Jag håller fullständigt med dig, det är helt galet sjukt.

2011-08-07 @ 16:56:16
URL: http://angicja.blogg.se/
Postat av: hanka

Grymt skrivet! Jag håller fullständigt med dig, det är helt galet sjukt.

2011-08-07 @ 16:57:00
URL: http://angicja.blogg.se/
Postat av: Alisa ✿ Amor Vincit Omnia

Kan inget annat än att hålla med. Ett tag tyckte jag att Chloe var lite att ta i men i jämförelse med dessa är hon precis som du säger, naiv & gullig. Det är skrämmande hur man sakta men säkert tar ifrån barnen deras barndom, det är dessa som tyvärr till slut slutar som många av dagens "stjärnor" listan är lång & vi vet vilka de är.

2011-08-07 @ 17:37:40
URL: http://alisagonzalez.se
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

håller med dig till fullo här. Förstår inte en varför modehusen ens vill klä barn i sina "kvinnokläder".

Helt sjukt att de tär 13åringar som används i de stora kampanjerna. Man berövar ju dessutom dessa barn deras riktiga barndom..de blir ju skolade att leka låtsasvuxna.



och håller även med dig att att chloe känns väldigt oskyldig i det hela med sina modelljobb FÖR barn.

2011-08-07 @ 17:41:30
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Åsa

Håller med dig! Väldigt bra skrivit!

2011-08-08 @ 21:45:41
URL: http://asahellman.blogg.se/
Postat av: En liten bildblogg av Felicia Karlström

sv: okej, då vet jag :) tack så mycket, ska kolla med min närmaste Åhlens butik då! :D

2011-08-08 @ 21:59:02
URL: http://storasysteralskarmode.blogg.se/
Postat av: Johanna - Mamma till Charlie - NY BLOGG! (fd myshoebox.se)

Jag har inte hängt med i modevärlden på sistone och det här har jag helt missat! Det känns sjukt och fel. Stackars barn tänker jag....

2011-08-09 @ 21:04:37
URL: http://johannabolmgren.se
Postat av: Johanna - Mamma till Charlie - NY BLOGG! (fd myshoebox.se)

Delade länken på fb, hoppas det är okej!

2011-08-09 @ 21:12:05
URL: http://johannabolmgren.se
Postat av: Nicki

Bra fråga och en otroligt bra och viktig debatt!

2011-08-09 @ 21:50:07
URL: http://niicki.blogg.se/
Postat av: Sofia

Usch jag blir så äcklad av de bliderna. Det är sjukt enligt mig. Låt barn vara barn och leka, smutsa ner sig och få skrapsår!

2011-08-10 @ 12:23:09
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: jenny

Håller med dig till fullo. Blir inte alls inspirerad eller köpsugen av bilderna ovan, ser ut som skämt mer tycker jag. Visst att barn är modeller för barnkläder och ser ut som barn men som du säger så ser det här för löjligt ut!

2011-08-11 @ 22:08:45
URL: http://jjennnyys.blogg.se/
Postat av: Anonym

- Läste detta fantastiska inlägg för en vecka sedan men hann aldrig kommentera - så jag kommenterar nu ; DU ÄR GRYM! Du lyckas alltid imponera på mig!

2011-08-20 @ 02:56:25
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: Anonym

- Glömde förresten skriva att jag - efter att jag läst ditt fantastiska inlägg - sett många bloggar som tagit upp samma ämne! De har till och med tagit upp samma bilder - det är tydligen inte enbart jag som tycker att du är en stor inspirationskälla ;)! Keep up the good work vännen! Kram!

2011-08-20 @ 02:58:10
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: Jake

Anledningen agenturer och företag använder sig av unga tjeje speciellt 13-14 åriga barn tjejer är för att dom är mer eller mindre perfekta att ta bilder på.Det är den krassa verkligheten. Även om det är provocerande så är bilderna oftast långt överlägsna de på äldre personer.Dessa bilder blir fräschare yngre och bättre.Livfullare än på äldre modeller och tyvärr så visar alla försäljningssiffror efter jobb som dessa att det ökar försälningen och ger bättre brand marketing value till företaget som använder sig av yngre barnmodeller.Varför? För dom är fräscha dom är unga och dom är mer eller mindre perfekta ur alla synpunkter.Det är som ett äpple.Det blir inte bättre med åren.Bara inse fakta. Sorgligt men sant.

2011-12-24 @ 11:56:05
Postat av: Anna

JAKE Visst, klart som fan att barn är vackra, men attityden "Bara att inse fakta och acceptera" funkar ju inte? Ska vi då också bara inse fakta och acceptera att vissa killar inte kan hålla fingrarna i styr utan våldtar tjejer? Eller att de finns psyksjuka människor som skjuter ihjäl ett stort antal barn på en ö? Eller att de finns krig? Den attityden håller ju inte! Barn är vackra men sköra varelser och just därför är det vårat ansvar som vuxna människor att skydda dem från att bli utnyttjade och låta dem vara barn! Man kan inse fakta men man behöver inte acceptera den.

2011-12-26 @ 15:49:10
URL: http://annasbazaar.se
Postat av: Jake

Ja det är faktiskt sant.Dom är sköra varelser och det är vi vuxna som måste skydda dom. Jag önskar med att modeindustrin strävade mot en mer naturlig skönhet där verkliga människor och inte retuscherade figurer av människor blir det som syns på affisherna eller barn som ska se ut som vuxna.Det är sjukt.Jag håller helt med dig.Barn skall få vara barn. Det är sorgligt. Men tyvärr så är det en stor dubbelmoral bland tjejer idag som bidrar till detta. Många tjejer vill se perfekta ut.Vill ha den perfekta hyn.De perfekta måtten.Vara perfekta och smala. Det gör att ni som tjejer har ett ansvar. Ni har ett ansvar att inte läsa de tidningar som stödjer den bilden som dom ger er.Med de modeller som är just barn eller som vill se ut som det då det gäller att se så perfekta ut som möjligt.Ni måste sluta vara så utseendefixerade.Många tjejer idag tänker enbart på kläder på att vara perfekta på att vara smala.Det är sjukt.Sen att tidningar och media spelar på den lust som unga tjejer har idag får man inse. Många unga idag har det som ideal. Och det är det riktigt sorgliga. Om ni tjejer vill förändra. Börja med er själva. Tidningar och Media speglar bara den stora massa av unga tjejer som vill se ut som 16 eller yngre och som vill vara perfekta och sålänge det finns en stor massa av tjejer som endast har kläder smink kläder kläder att tänka på.Ja då kommer media spela på just det perfektions strävan och annonsera med tillsynes perfekta barnmodeller och mkt mkt unga tjejer. Varför? För det är vad alla sträver efter eller iallfall den stora massan av tjejer. Att se så perfekta och bra ut som möjligt. Patetiskt. Hell yes. Och dubbelmoral. Börja förändra er själva tjejer och var ej så ytliga.Var förebilder för unga tjejer. Många tjejer som bloggar idag(Ej du då) men många tjejer verkar ha endast kläder och utseende som enda nöje vad är det för liv?ett patetiskt liv.Dom klär sig som hr.or ursäkta men vad är det för förebilder dom är för yngre.Åter än gång.Tjejer börja förändra er själva så ska ni se att media kommer följa efter.Men sålänge ni vill sträva efter perfektion att vara smala bara ha ha ha det nyaste kommer alltid media spegla det med unga tjejer och ibland alltför unga tjejer av en anledning dom är perfektion i de allra flestas ögon. Btw Victoria Secret Show är snart..dom är ej barn men dom spelar på hela grejen.Att se så unga ut som möjligt. Förändra er själva innan ni försöker förända marknaden.Marknaden gör bara allt för att sälja. Tack för ordet.

2011-12-31 @ 01:01:44
Postat av: Dark Knight

Glömde. Ni tjejer ska veta vi killar..vi älskar er för den NI ÄR. Inte pågrund av vad för märke ni har på er. Jag tror det är en mkt vilsen generation tjejer som växer upp idag. Många ser bara ytliga saker som enda viktiga i livet.Märkeskläder,Belstaff Moncler osv osv alla ser likadana ut.Jag har dejtat alltifrån supermodeller(Ja det är sant) till vanliga tjejer och jag och mina killpolare satt o snacka för ett tag sen och det vi alla kom fram till är att ni tjejer TROR ofta vi killar vi vill ha en sorts tjej..men ni ska bara veta..de flesta..de allra flesta killar som är något att ha..går verkligen på insidan.Hur ni är på insidan.Så jag önskar att ni tjejer som alltid går runt i Belstaff jackor skinnjacka primeboots och linne...och som ut som..ja som alla andra tjejer idag börjar prioritera eran insida lika mkt som ni fokuserar på intriger och på att ha "rätt" grejer på er..då kanske ni dels är bra förebilder för yngre tjejer..och mår bättre själva.Många av dessa tjejer har dålig attityd röker festar som svin och ja..lever ett sorgligt liv.Av erfarenhet vet jag de flesta killar kanske vill ha ett engångsligg med en sådan tjej..men det är ingen man tar hem till mamma och presenterar.Nej..långsiktigt handlar det om vara en bra människa.Och ej vara ytlig.Så tjejer tagga ner på ytligheten och börja satsa på insidan istället.Det ger er mer i det långa loppet.För tro mig det finns inget mer sorgligt än en föredetting som kopierat andras stil och som bara är en blek kopia av vad människan egentligen kunde varit.För är ni er själva istället för att bara vara ytliga och ha attityd får ni inte bara bättre självförtroende utan även i framtiden en man som respekterar er för den ni är.Inte för vad ni tror han vill ha.

Tack för ordet åter än gång

2011-12-31 @ 01:15:19
Postat av: Anna

Jake/Dark knight: Jag är jätteledsen men jag förstår inte riktigt vad du pratar om? Först skriver du åsikter som om att kvinnor blir fulare med tiden och nästa gång du skriver så är vi ytliga och ska sluta försöka se så unga ut hela tiden?



Jag tycker dina kommentarer visar på lite dubbelmoral när du i ena sekunden skriver att vi är ytliga och att ni killar går på insidan (det är ju ett helt annat ämne än vad mitt inlägg handlar om), men i nästa sekund så dömer du alla tjejer som har skinnjacka, primeboots och festar som någon som killar bara vill ha som engångsligg? Vem är ytlig då? Ta tag i en sådan tjej någon gång och bjud ut henne på en riktig dejt så kan jag garantera att hon har en massa intressen, åsikter och en fin personlighet.



Jag ÄLSKAR mode och att få uttrycka vem jag är med kläder, smink och annat. VAD gör det? Min sambo respekterar mig lika mycket för det. Du skriver att många tjejer som bloggar FÖRUTOM JAG endast verkar ha mode som intresse och att det är ett patetisk liv. Hur vet du att jag har andra intressen och varför är det patetiskt? Varför skulle en person med endast fotboll som intresse vara mindre patetisk?



Sorry men du får gärna i korta meningar sammanfatta vart du vill komma med det här för det framstår väldigt flummigt...?

2011-12-31 @ 01:43:23
URL: http://annasbazaar.se
Postat av: Anna

Sen kan det även tilläggas att jag inte känner en enda tjej som klär upp sig för killar. Vi är fullt medvetna om vad killar gillar och inte gillar men det är inget man klär sig efter. Min kille tycker att jag ser ut som fan klädmässigt ibland men JAG tycker att jag är fin och känner mig bekväm och han gillar mig ju ändå! :)

2011-12-31 @ 01:45:27
URL: http://annasbazaar.se
Postat av: Marie

Jag blir äcklad av att man gör små flickor till objekt. Thylanes föräldrar och fotograferna som har tagit bilderna till Vogue borde åtalas för de provoserande bilderna på flickan.

2012-11-06 @ 00:23:14

Namn:

Kom ihåg mig?

Mail:


Hemsida/blogg:






P.S. Kommentarer med spam eller stötande kommentarer godkännes ej.
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...