90-talet: Musik! @ 06:30:00, 2011-12-16 i "Allmänt"



Även om 90-talet är jobbigt för ögat att se på så var musiken helt fantastisk! Pojkband och tjejgrupper gånger tusen, och även om de bara var två tjejer som sjöng så skulle de definitivt ha med två killar i bandet också, det var så det funkade. 90-talet var pop-talet med svenska låtskrivare som Max Martin och Denniz Pop i spetsen, som skrev till de flesta stora popband och artister (Backstreet boys, Britney Spears...).

Vi som växte upp under den här pop-perioden var generationen som köpte singlar till kompisarna i födelsedagspresent och kollade på musikvideos på ZTV. När jag växte upp så var att dansa och uppträda bland mina största intressen. Jag och mina kompisar gick på dans och gjorde även egna shower och uppträdanden i skolan varenda jäkla dag!

Videosarna nedan är helt fantastiska, som jag skrev innan så är det sjukt att det är vuxna människor. Jag förstår ju att vi blev roade som var barn, men 90-talet handlade väldigt mycket om att se ung, fräsch och sportig ut så det kanske är därför de är spralliga som barn själva? Dessutom började artisterna lära sig koreografier (och körde karatesparkar som om de vore karate kid!) och hur impad blev man inte av Brittans volter? Detta definierar 90-talet för mig. Och Macarena. Mest Macarena.

Här kommer ett litet urval i nostalgiarkiven!



Robyn "Do you really want me" // Robyn har hållit på i en evighet! Visste ni att de även var hon som sjöng låten till Lilla sportspegeln? Jag älskade den här låten och "Show me love".




Drömhus "Vill ha dig" // Det är okej att skratta!...AHAHAHA! Kanske den roligaste videon av alla, kolla bara hennes lila dräkt! Och stenarna i ansiktet, de var HOT HOT HOT!



Spice girls "Wannabe" // Herregud, Spice girls ÄR 90-talet! Jag tror helt ärligt inte att världen hade varit densamme om inte Spice girls uppfostrat oss. Musik, videos, idolkort, filmer, konserter, godis... De var en hel industri! Wannabe släpptes 1996 och tog världen med storm. Allt man ser när man kollar på videon nu är avsaknaden utav BH:ar. Och att Victoria var den enda snygga personen på 90-talet, även om hon inte kunde sjunga.



Backstreet boys "Get down" (1996) // Backstreet boys var kungar hemma hos mig! ALLA i min familj älskade BSB! En dag kom jag hem från en kompis efter skolan och sa stolt till mamma "Jag är kär i en ny kille nu, han heter Nick!", tänk om hon bara visste då att även hon skulle bli lika kär (fast hon föredrog Kevin, haha). Jag var på 2 eller 3 konserter i Globen, en gång gick vi faktiskt hela familjen. Jag, lillasyster, Mamma och till och med Pappa satt där och viftade med armarna!



Five "Slam dunk (da dunk)" // Five var inte så stora som BSB men lite tuffare och lite snyggare. Jag minns särskilt denna och "Everybody get up". SOM vi gjorde danser till dem på rastern!



Paradisio "Bailando" //
Ja nu får man skratta lite igen! Jag och mina kompisar ÄLSKADE den här låten och gjorde ofta danser och uppträdanden till den. Fast min kompis var chilenare och tog alltid över så vi andra fick stå bakom och vara hennes bakgrundsdansare, hahahaha!



Aqua "Barbie girl" (1997) // Alltså wow, deras insatser i videon är helt fantastiska och vilken succé den här låten gjorde! "The group sold an estimated 33 million albums and singles, making them the most successful Danish band ever" /Wikipedia. (Men vilka insatser bidrog Sören och Claus med?)




Smurfhits // Minns ni samlingsskivorna med omgjorda låtar? Så sjukt sött!



Los del Rio "Macarena" (Sommarplåga 1996) // Oj, oj, oj. Jag har en video på mig och min farmor när jag tvingar henne stå och dansa Macarena med mig i timmar! Jag blir fortfarande mobbad av familjen för min besatthet utav Macarena! Kommer ni ihåg dansen? Det gör iallafall jag!



Britney Spears "...Baby one more time" // Visste ni att Max Martin först skrev denna låt till amerikanska gruppen TLC som dissade den? Tur för Brittan! Det blev hennes första singel som hon slog igenom med och jag minns än idag när jag hörde den första gången på SVTs pop-lista!



Destiny's Child "No, no, no" // Jag tror att detta var Destinys child första singel va? Bandet som ändrade medlemmar lika ofta som andra byter strumpor...



The offspring "Pretty fly for a white guy" // Haha, den första låten som killarna i klassen vågade erkänna att dem gillade!



Ricky Martin "La copa de la vida" // Alltså, RICKY MARTIN! Till och med min mormor gillar honom. Vart tog han vägen?



TLC "No scrubs" // Jag älskar texten till den här, haha. Dock fattade vi ju inte den när vi var yngre...



Peter Andre "Mysterious girl" (1995) // HA.HA.HA! Jag var nyligen på en liten "reunion" med några barndomsvänner och då kom den här låten på tal. De berättade om hur vi brukade knyta upp våra tröjor och stå och dansa "vuxet" till denna på repeat, hahaha!



Hanson "MMMBop" // Vi var så kära i Hanson bröderna! Kolla hur LITEN den yngsta är!? Hur söt!? Jag minns hur de spelade "live" i något svenskt tv-program en gång, vi var helt hysteriska!



B*Witched "C'est la vie" // Jag tror att vi till och med tyckte att det här var lite töntigt då den kom? Fatta att det är vuxna människor? Spola fram till andra minuten, HAHA!




No doubt "Don't speak" //
Den här är ju fortfarande sååå bra!

Andra låtar jag minns är Snows "Informer", tjejgruppen All Saints, Ice ice baby, Tupac, Ace of Base, "Im blue", "Coco jambo", Coolios "Gangstas paradise", massa konstig eurotechno, Christina Aguileras "Genie in a bottle", Cher, Madonna, Jennifer Lopez "Waiting for tonight", Santana "Maria Maria", Celine Dion "My heart will go on", N'Sync...

Nu måste ni fylla på bland kommentarerna med andra artister, band och låtar ni minns från 90-talet!
Kommentarer
Postat av: Nicki

oj vilken nostalgitripp! Vilken tid det var att växa upp på 90-talet och vad mycket minnen man har till att låtarna!

2011-12-16 @ 10:24:11
URL: http://niicki.blogg.se/
Postat av: Eddo

Oja, för det finns inget bättre än E-Type & papaya Coconut!

2011-12-16 @ 14:30:55
URL: http://twitter.com/eddocastro
Postat av: cindy's ▲

Hej! :)

Just nu har Members.com superbra kampanj pris och säljer Nelly shoes för endast 99kr på deras hemsida!



Lämna då din mejl i en kommentar så skickar jag en invite och du får 50kr direkt att shoppa för! :D

http://cindyvuong.blogg.se/2011/december/tavling.html#comment



Kram

Cindy / http://cindyvuong.blogg.se

2011-12-16 @ 15:38:25
URL: http://cindyvuong.blogg.se/
Postat av: Madelen

Haha fantastisk nostalgitripp :) Back in the days.. Här har du en spotifylista med gamla godingar också http://open.spotify.com/user/notes-and-smashed-guitars/playlist/0chm1k4vLwcXCa1P4OXXSr

2011-12-16 @ 22:18:21
URL: http://www.thehurtinghearts.com
Postat av: Al

Härligt inlägg ! Du tog med alla favoriter från 90-talet!

2011-12-18 @ 00:45:31
URL: http://fashionmanners.blogspot.com/
Postat av: Ferrera

Kom ihåg när jag precis hade kommit till Sverige

jag tjata på mor min om en WALKMAN i kasset form.

Som hon till slut köpte spela in smurf hits från jobbet.

LOVAR att jag själv prata som en smurf det var allt jag lyssna på!

2011-12-18 @ 08:09:42
Postat av: Julia

Alltså vilka låtar man har lyssnat på, haha! Härligt inlägg! xx

2011-12-18 @ 17:53:05
URL: http://amilo.blogg.se/
Postat av: Malin

Jösses vilken nostalgitripp! Du har med alla låtarna jag lyssnade på också haha! Bra inlägg! :D

2011-12-26 @ 13:09:40
URL: http://www.infektia.net

Namn:

Kom ihåg mig?

Mail:


Hemsida/blogg:






P.S. Kommentarer med spam eller stötande kommentarer godkännes ej.
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...