En favorit plats @ 12:15:00, 2011-02-10 i "Anna på äventyr"


Många bloggare har kört på den där listan "30 dagar", vilket jag inte riktigt orkat att ta tag i. Men "En favorit plats" kan ni få iallafall!



Parc Guell! Jag har Barcelona-abstinens, och jag saknar verkligen platser som denna. Så vackert! Jag bodde på gångavstånd från parken, och jag brukade ta promenader upp dit. Sjuka backar att gå i (bra motion), men så himla värt det!  Antoni Gaudis skapelser är verkligen fantastiska och den här parken är magisk!



En huvudlös spanjor... På tal om gatu-underhållare, lite rolig kuriosa ifall ni åker till Barcelona: Alla gatumusikanter och musikanter på tunnelbanan (runt om perrongerna, antagligen inte dem INNE i vagnarna som sjunger Gypsy Kings och Daddy Yankee) har gått på auditions för att spela där de spelar.  Alla som vill uppträda för att tjäna pengar, går på auditions och är de tillräckligt bra blir de sedan tilldelade en speciell plats, och egen tid en gång i veckan.



Något slags monument högt upp i Parc Guell, jag kan lova att utsikten därifrån är helt fantastisk! Förövrigt var det inte helt fel med det där vädret i slutet av November...



Under "utsiktsplatsen" (som första fotot är taget ifrån) finns detta. Det är otroligt vackert med pelare, och gnistrande tak gjort i mosaik. Här står det män och spelar klassisk musik, känslan är obeskrivlig. Min mamma började nästan gråta här när hon var på besök, haha.



En glad man som valt huvudbonad som matchar "soffan" han sitter på, charmigt!



Jag vid den kända "ödlan", så otroligt coolt och effektfullt när dessa saker är helt prydda i mosaik! Och glittrigt, jag gillar ju glitter.



Är det inte sjukt pampigt!? Parc Guell byggdes till en början som en "lekplats" för de rika, visste ni det? Överallt i parken längs vägarna finns små tjusiga bänkar gjorda i sten, man kan verkligen se framför sig hur de fina damerna slog sig ner i dem för att vila i de jobbiga backarna, haha.



Hela parken är fylld av sådana här små gångar och "oooh-andet" ifrån besökarna är konstant. Vilket arbete! Alla dessa vackra platser i parken tillsammans med den otroooliga utsikten är verkligen WOW.



Och slutligen en bild på min lilla mamma och jag, på en utav de högsta platserna som man kan gå till. Tyvärr är bildkvalitén lite kass, men ni ser nog på ett ungefär hur grymt fin utsikt de är. Man ser allt, hela havet, hela staden, La Sagrada Familia. Allt allt allt. Nu fick ni en massa bilder från Parc Guell, men det var faktiskt svårt att välja ut så få endå, när parken bjuder på så mycket fint! Så missa inte Parc Guell om ni är i Barcelona!

Metro: Jag har alltid gått dit från där jag bodde. Men jag tror att det är närmast att åka till Alfons X (gul linje), Joanic (gul linje) eller Lesseps (grön linje), från Lesseps har jag dock aldrig gått... Det finns bussar upp till parken men jag rekomenderar att GÅ! Kolla en karta innan, men det är rätt lätt. Gå av metron och börja vandra upp för bergen, håll dig till bilvägarna, kolla efter skyltar eller förfölj bussarna. Hittar du inte, haffa tag i en spanjor, säg något som "Perdona, donde esta Parc Guell?". Spanjorerna ääälskar att prata men du behöver inte förstå språket, de vinkar och viftar som galningar åt hållet du ska endå.

Trevlig promenad! :)
Kommentarer
Postat av: Nicki

ser riktigt fint ut och vad man saknar sol och värme nu!

2011-02-10 @ 14:25:03
URL: http://niicki.blogg.se/
Postat av: matilda

sv: Tack så mycket för din otroligt fina kommmentar! Det värmer verkligen! Ja jag sydde klänningen själv, och jag målade med vattenfärger faktiskt. Jag tycker det vart ett ganska coolt resultat. Men det är nog inte så hållbart och går säkerligen bort i tvätten tyvärr :(

2011-02-10 @ 17:54:30
URL: http://fashionbible.blogg.se/
Postat av: Eddo

Äntligen ett inlägg som inte handlar om kläder! Jättebra!

2011-02-10 @ 19:32:52
Postat av: Tricolore

Åh jag var också där i slutet av november 2010, helt underbar park och underbar stad!

2011-02-11 @ 12:01:48
URL: http://tricolore.blogg.se/
Postat av: amalia

det är himla häftigt där!

2011-02-11 @ 13:26:36
URL: http://iamas.blogg.se/

Namn:

Kom ihåg mig?

Mail:


Hemsida/blogg:






P.S. Kommentarer med spam eller stötande kommentarer godkännes ej.
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...