The fab life at Hvar @ 12:10:25, 2011-07-21 i "Anna på äventyr"




Det är inte lätt att försöka hinna med bloggen när man ska kombinera 7-dagars veckor på jobbet med en flytt och eventuella salmonella-symptom, haha. Hursomhelst, tänkte visa ett par bilder från min semester iallafall så ni får se hur otroligt vackert det var! Här ovan ser ni Split, dit vi flög (med Norwegian från Arlanda) och bodde i första natten. En rolig historia är att vi då bodde på hostel vilket vi inte alls var beredda på, fick en liiiiten chock när jag öppnade dörren till det som jag trodde var "vårt hotellrum" och det var fullt med våningsängar och håriga mansben som stack ut, haha! Split är hursomhelst väldigt vackert, av det jag såg.



Vi tog båten ut till ön Hvar och Hvar Stad där min syster hyrt en lägenhet i ett hus. Vi hade världens terrass högst upp med utsikt över havet! Så otroligt vackert, vilken skillnad från hostellet ;)



Andra dagen bestämde vi oss för att ta en taxibåt ut till den lilla ön Stipanska (precis utanför Hvar, den syns på bilden ovan), där Carpe Diem Beach ligger (beach club på dagarna och nattklubb på nätterna). Dock lämnade taxibåts-chauffören av oss på ön Jerolim, vilket också var jättevackert men vi förstod inte varför alla var nakna (vi visste ju inte att vi inte var på Stipanska). När vi sedan slog oss ner på deras restaurang för lunch och öppnade menyn så stod det typ "Welcome to Jerolim - a famous naturist island, peace and fun!". Poletten trillade ner, hahaha! Där mötte vi även denna sjukt söta kattunge!



Det absolut bästa med Hvar är vattnet! Jag brukar inte vara jätteförtjust i att bada men där kunde man verkligen inte låta bli. Vi lyckades tajma in den varmaste veckan på sommaren så vi flöt mest omkring på en madrass i vattnet. Där vi badade var det säkert minst 10 meter djupt och ändå kristallklart så man såg botten, och alldeles turkost! Vattnet ser så gott och läskande ut, men det var det inte (jättesalt) ;)



Vår terrass gjorde sig bäst den kvällen det var fullmåne. På ena sidan om terrassen steg den enorma månen upp ur havet, samtidigt som solen gick ner på andra sidan! Så himla vackert! Samma kväll hade Carpe Diem Beach "Full moon party", vi kom dock aldrig ut dit. Men ska du till Hvar och vill dit så gå till Carpe Diem klubben i hamnen, de skickar ut sina gäster med taxibåtar från klockan 01:15 (eller 23.00 när det är fullmåne). De har öppet till 07.00 på morgonen. Tyvärr missade jag även Hula Hula Beach, så jag tror nog att det blir att besöka Hvar igen!



Ett måste är också att gå längs hamnen och spana på båtarna. Det måste ju kännas lite bittert om man hyrt en Yacht för en vecka för 9 miljoner kronor, åkt till Hvar för att visa upp sig och så lägger denna jätte på 5 våningar till bredvid!

Jag rekommenderar verkligen Hvar till er som blir sugna. Det är lättast att flyga till Split och därifrån ta båten (se vilken här). Båtarna går dock inte så ofta, det finns några andra båtar men de tar längre tid. Hyr lägenhet (googla). Det är fortfarande väldigt billigt i Kroatien, en middag går på runt 100 kronor per person (om du inte äter 3-rätters och dricker 3 olika viner och kaffe till det).
Kommentarer
Postat av: Ilhana

Gud, så härliga bilder! Ah, så fina minnen ju! Helt fantastiskt! Skönt och höra att du hade det superbra! KRAM!

2011-07-21 @ 13:28:48
URL: http://sorandom.org/
Postat av: Katta Kvack

Ser underbart ut! Den där yachten, du råkade inte se vad den hette. Lady Anne tuffade förbi Älgö för ett par veckor sedan, och den var snarlik den där... kolla: http://www.yachtforums.com/forums/amels-yacht/4875-new-launch-amels-224-lady-anne.html



Det var den största båten jag har sett, om man räknar bort typ Silja.

2011-07-21 @ 13:41:54
URL: http://kattakvack.se
Postat av: Anonym

du borde ha åkt till Budva, mycket mer liv där än på Hvar!

2011-07-21 @ 14:10:59
Postat av: Katta Kvack

Anonym: Det beror väl på vilket typ av "liv" man är úte efter.

2011-07-21 @ 14:53:51
URL: http://kattakvack.se
Postat av: Anna

Ilhana Ja det var verkligen fantastiskt, förstår inte att jag aldrig åkt till Kroatien förr!



Katta Kvack Nej jag tror inte att den hette så fast jag är inte hundra, men väldigt lika var dem!



Anonym Jag åkte inte med siktet inställt på fest eftersom detta var min enda lediga vecka på hela sommaren, fast de var ganska gott om fest på Hvar ändå ifall man hade velat :) Men ska ha Budva i åtanke om jag är ute efter en mer livad semestervecka någongång :)

2011-07-21 @ 19:42:29
URL: http://annasbazaar.se
Postat av: Sofia

Ser riktigt härligt ut!

2011-07-29 @ 12:44:47
URL: http://www.intheheadofs.se/

Namn:

Kom ihåg mig?

Mail:


Hemsida/blogg:






P.S. Kommentarer med spam eller stötande kommentarer godkännes ej.
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...