Förbannad och besviken @ 15:26:40, 2011-03-05 i "Personligt"



Här kommer tyvärr ett lite tråkigt (och långt) inlägg som jag dragit mig för att skriva. Igår hade jag en riktig skitdag, då den började med att jag hittade min webdesign på en annan blogg och fick otroligt dryga svar när jag kommenterade detta både till bloggägaren och till blogg esse som bloggen ligger hos. Jag känner mig så sjukt irriterad över hur folk tar så lätt på att sno andras arbeten på internet, arbeten som folk lagt ner otroligt med tid på. Och då menar jag inte att de inspireras utav min bloggdesign, sådant är tråkigt och okreativt såklart, men jag snackar om högerklicka och kopiera. Varför ska jag tex behöva skriva mitt bloggnamn på alla kollage jag gör? Jag började kika runt på andra modebloggar för att se om någon har samma problem med att få sina saker snodda. Tyvärr resulterade även detta i att jag hittade delar från min grafik hos andra, blandannat hos en modeblogg mycket större än min.

Jag vill inte hänga ut några namn. Men det känns så förjävla dåligt när jag sitter och gör saker SJÄLV från grunden, att någon så enkelt klipper ut den delen från ett kollage som den vill ha, retuscherar bort min text och sätter dit sitt eget bloggnamn. Är det någon som tycker att detta är okej?

Anledningen till att jag startade min blogg var just för att jag älskar grafisk design, mode och att få göra inspirerande kollage osv. Sedan jag började plugga Grafisk Design för ca 2 veckor sedan så blev jag inspirerad till att göra min grafik själv. Allt från grunden. Varenda pappersbit, gem, anteckningsblock, knapp och tejpbit har jag gjort själv från grunden med papper, penna, klippa och klistra, riva och förstöra, in i datorn och redigera i Photoshop. Bakom bara en liten tejpbit ligger timmar utav arbete tills jag är nöjd, tills det blir precis som jag vill ha det. Gissa då hur de känns att finna exakt samma tejpbit hos en annan blogg? Som klippt ut den från ett utav mina kollage, retuscherat bort min text och satt dit sin egen? Min grafik är ingen grafik som kommer från någon gratis sida på internet, utan jag gör den själv och jag känner igen min egna grafik! Visst har jag en del penslar som inte är mitt egna verk, men det är gratis penslar där jag kollat upp att man får använda de som man vill. Och inom framtiden vill jag att även mina penslar ska vara egengjorda.

Nej jag finner inga ord, jag  vet inte vad jag ska säga förutom att jag blir riktigt förbannad och grymt besviken. Jag kämpar på med att göra mitt eget, och någon kopierar detta så lätt och använder det på en blogg som personen tjänar pengar på. Jag vet inte hur jag kommer att gå vidare med detta, men jag antar att du som snott saker av mig läser detta och tar åt dig. Eller, man kan ju hoppas det iallafall, för annars vet ja fan vart bloggvärlden är påväg. Kanske borde jag ta det som en komplimang, att det jag gjort är tillräckligt bra för att någon ska vilja sno det. Men det är jävligt svårt i längden när jag är den lilla personen i sammanhanget och ingen kommer att lyssna på mig.

Så ni som orkat läsa detta, vad tycker ni om det här? Vet någon vad jag borde göra åt saken så får ni gärna kontakta mig för jag tycker det känns hopplöst. Nu har jag ingen lust att blogga mer just nu, jag återkommer efter helgen.
Kommentarer
Postat av: ilhana

Mycket bra skrivet. Jag har erfarenhet från båda håll, kopierade också fast det var närmare tio år sedan... när jag väl fick ordning på rätt uppfattning slutade jag och började på egen bana och där fick jag känna på detsamma som du fick nu... inte roligt. Det är så tråkigt. Och jag vet att du stämplar dina kollage, vilket är jättebra - har du testat med anti-högerklick osv? Lider med dig. Puss!

2011-03-05 @ 16:10:40
URL: http://sorandom.org/
Postat av: Elin

Åh, vad trist :( Du gör sjukt snygga kollage och jag förstår att du blir ledsen när du hittar ditt arbete på andra ställen utan att du creddas. Inte okej! Men snälla, sluta inte blogga. Du är så inspirerande!

2011-03-05 @ 16:18:24
URL: http://elinsunderbara.blogg.se/
Postat av: jenny

Men fy vilken dåligt stil! Förstår precis hur du känner och det är fruktansvärt konstigt att folk inte kan skilja på ditt & mitt, det har man väl ändå fått lära sig sen man va liten! Testa med anti högerklick det borde väl funka? Går ju visserligen att printa ändå men ...

Jag kan kopiera ner en del bilder som jag tycker är inspirerande men dom använder jag ju endast för eget bruk, visar jag dom så länkar jag ju såklart

2011-03-05 @ 16:52:28
URL: http://jjennnyys.blogg.se/
Postat av: alexandradr

Alltså det är det värsta jag vet och det värsta är att det inte finns något att göra åt saken nästan. En kille med rätt stor modeblogg, blivit länkad av Kenza osv (inga namn nämnda) snodde nästan min design rakt av plus tar mina bilder som jag fixat i ps själv. Folk har tagit mina kollage, och egentagna bilder också. Suger så jävla hårt. Vill fan inte behöva sätta "stämplar" på varje jävla grej man gör heller.



Skyddar inte copyrightlagen detta eller nåt, något måste man ju fan kunna göra. Har funderat på det länge nu.

2011-03-05 @ 17:42:24
URL: http://alexandradr.se
Postat av: Emma Hå | shoes and beyond

Usch, riktigt dålig stil att kopiera rakt av. Jag tycker att din bloggdesign är GRYM, vilket nästan är den största anledningen till att jag läser. Du kan skriva om en dammtuss i ett hörn och få det att se snyggt ut. Jag har flera gånger funderat på att hämta lite inspiration från dig (inte sno, men göra eget) men har liksom inte orkat. Som du säger, bara att få en tejpbit att se bra ut tar ÅR! Jag tycker definitivt att du skall stå upp för din egendom, och argumentet att du skall ta det som en komplimang håller inte. Skall alla tjejer som bli våldtagna godta att "men har tyckte bara du var sexig?" Nej, verkligen fel gjort av dessa personer. Och om de tjänar pengar på det hela, skall du såklart ha en del av det. Faktiskt.



//Emma Hå

2011-03-05 @ 19:04:23
URL: http://emmahas.se
Postat av: Namn

förstår dina känslor till fullo!!

2011-03-05 @ 19:10:31
URL: http://din blogg/hemsida
Postat av: Nicki

ne fy va tråkigt. Sånt är absolut inte okej. Okej om man lånar kollage, frågar om lov och skriver och länkar var de kommer ifrån. Men man får absolut inte sno saker rakt av!

2011-03-05 @ 19:13:21
URL: http://niicki.blogg.se/
Postat av: Åsa

Så jäkla illa! Man ser verkligen hur mycket tid och energi du lagt ner för att få det så jäkla snyggt och inspirerande som du har! Anmäl!

2011-03-05 @ 22:11:36
URL: http://asahellman.blogg.se/
Postat av: Trogen läsare

Gröt fult att sno andras saker!!! Jag läser dig blogg just för att du är så duktig och för att dina collage osv är så unika! För mig är du en stor förebild då jag också vill läsa grafiskdesign efter gymnasiet. Vet inte riktigt vart jag vill komma, men du inspirerar i alla fall många! Även de lata människor som inte gör eget, utan snor... Kanske högerklicksskydd?

2011-03-05 @ 23:27:52
URL: http://http:/
Postat av: Anonym

- förstår precis vad du menar och har varit med om det flera gånger! riktigt pinsamt att folk måste sno och kommer med dryga svar när man får tag på dem! sådant är jättetråkigt och jävligt irriterande så jag förstår dig till fullo! anmäl idioterna så ska det gå bra! keep up the good work, du är amazing! kram!

2011-03-06 @ 00:48:43
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: Jennifer På Fashioncut

Nog för att jag älskar hur din blogg ser ut och att den är en stor inpsirationskälla när jag funderar över hur jag ska designa nya bloggar så tar man ju inte saker bara rakt av. Usch för de som gör det!

Hoppas att du ändå fortsätter göra så mycket själv, det är inspirerande till tusen!

2011-03-06 @ 12:17:13
URL: http://fashioncut.blogg.se/
Postat av: smäm

FY sjutton! Det är såklart skittråkigt men man får försöka trösta sig med att högsta formen av komplimang som formgivare är när man blir kopierad. Det betyder ju att man gjort något grymt bra :) Fortsätt att vara ett original och inte en kopia. Ju bättre du bli desto fler kommer att kopiera dig för det finns tyvärr alldeles för många som inte kan komma på saker själva.

2011-03-06 @ 13:35:31
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: N A T H A L I E

Åh jag hatar när folk kopierar, en gång var det liksom en tjej som hade kopierat min design rent av, koder, bilder allt! Blev as förbannad !

2011-03-06 @ 15:11:14
URL: http://torpenbergs.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Var med och tävla i dagens trailer och vinn en länkning, du kan även vara med i dagens låt och också vinna en länkning, dubbelt så stor chans till att vinna :)

2011-03-06 @ 16:35:24
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: Johanna - MyShoebox.se

Åh, sånt där är så jäkla dåligt! Jag fattar inte att folk har samvete att göra så. Det kan hända att jag kopierar en bild från någon blogg, som inspiration, men jag länkar alltid tillbaka till källan. Jag skulle typ dö av dåligt samvete annars...



Får man fråga vart du hittat din design? Jag modererar ju mina kommentarer så du kan ju skriva utan att någon ser, jag behöver inte godkänna din kommentar... ?

2011-03-06 @ 19:30:32
URL: http://myshoebox.se
Postat av: Johanna - MyShoebox.se

Ja, men jag menade hos vilka du hittat din design eller delar av den, alltså vilka som snott av dig :)

Och jag tänkte eftersom du inte ville hänga ut någon så kanske jag inte ska godkänna din kommentar :)

Det är bara jag som är nyfiken, förstår om du inte vill säga nåt alls :)

2011-03-06 @ 19:47:05
URL: http://myshoebox.se
Postat av: N A T H A L I E

SV. Jo mina bakgrunder är populära...

Men tack och detsamma, man ser ju verkligen om någon tagit inspiration från dig, din blogg är one of a kind, men... man blir jue så trött alltså hahaa :)

2011-03-06 @ 20:46:55
URL: http://torpenbergs.blogg.se/
Postat av: Jennifer på Fashioncut

SV: Du är så välkommen! Har inte kommenterat förut men följt dig länge :D

2011-03-06 @ 22:45:29
URL: http://fashioncut.blogg.se/
Postat av: www.alexandrastyle.se

Men jäklar, vet hur det känns det här...man blir så arg. Vilken blogg är det som kopierar?



www.alexandrastyle.se

2011-03-06 @ 23:08:44
URL: http://www.alexandrastyle.se
Postat av: MaryCaroline

Fan vad ruttet! Jag kan förstå att man tar inspiration från någon och gör någonting eget. Men att kopiera rakt av och använda det för sig själv är ju bara så falskt och ruttet så det är inte sant. Jag hade inte gett upp, jag hade kämpat för det! Rätt ska vara rätt och den som har kopierat och satt sitt eget namn på det man själv arbetat som tusan med ska bara skit ha!

2011-03-07 @ 12:56:38
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: sara

Nej, du får absolut inte sluta blogga!! Jag älskar verkligen din blogg, dina kollage och dina tejp bitar. (: måste bara fråga hur du orkar göra varje inlägg så himla bra, och lägga ner så mycket tid på det? plus det uppdaterar du ofta. verkligen imponerad c:

2011-03-07 @ 17:17:12
URL: http://fikonglass.webblogg.se/
Postat av: La Linda

Du är skitbra Anna och det är rent ut sagt pinsamt att folk ska behöva sno saker från dig och inte kunna göra sitt eget. Du är otroligt inspirerande och jag hoppas att du ändå fortsätter!



Maila de som snott grafiken och fråga hur de tänker, annars får du väl hota med polisanmälan?



Kram!

2011-03-13 @ 14:28:11
URL: http://www.lalinda.se
Postat av: Maria - Fashion, Fame and Everything in Between

Ärligt talat, jag blir bara så himla irriterad och ledsen på den du syftar på i detta inlägg. Jag har med egna ögon sett hur du producerat inspirerande kollage som hon nu inspirerats av VÄLDIGT mycket och så påstår hon att inspirationen kommer från Nelly? Asså det är okej att inspireras, men då uppger man inte att den kommer från en påhittad källa utan rätt inspirationskälla åtminstone. För både hon, du och jag vet att det är från din blogg inte från Nellys tidning... blir så himla ledsen eftersom det inte är första gången hon gör så här. Och det tråkiga är att hon har så stor blogg att hon kommer undan med det. Du får gärna maila mig om du vill veta mer. För övrigt måste jag säga att du är otroligt duktig och du inspirerar mig massor, dock inte till den grad att jag skulle kopiera så som vissa andra... ;-)

2011-10-26 @ 14:51:44
URL: http://mariabloggar.se

Namn:

Kom ihåg mig?

Mail:


Hemsida/blogg:






P.S. Kommentarer med spam eller stötande kommentarer godkännes ej.
Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...